فصل ۱٫۲ تحقیق تجربی در روانشناسی

از تحقیق آزمایشی یا همان تحقیق تجربی در رشته روانشناسی در این پست از سایت یک روان برای شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

بخش های قبلی و بعدی این فصل را در لینک های زیر میتوانید مطالعه کنید.

فصل ۱ – چگونه روانشناسی را بیاموزیم؟

فصل ۱٫۱ تاثیر تحقیق در روانشناسی

فصل ۱/۳ انواع روش تحقیق

آزمایش کردنبا شروع از کلیات و حرکت به موارد خاص تر ، اولین مفهومی که باید درباره آن بحث کنیم تئوری است. یک نظریه را می توان به عنوان “یک اصل کلی پیشنهاد شده برای توضیح چگونگی ارتباط تعدادی از واقعیتهای جداگانه” تعریف کرد. به عبارت دیگر ، یک نظریه “ایده ای در مورد یک رابطه” است. برای بررسی صحیح بودن یا نبودن یک نظریه ، باید تحقیق کنیم. نظریه ها به صورت کلی بیان می شوند ، بنابراین ما باید دقیقتر تعریف کنیم که در آزمایش خود چه کاری انجام خواهیم داد.

برای انجام این کار ، باید متغیرها را در نظریه خود تعریف کنیم تا قابل آزمایش باشند و هر آزمایش دارای دو نوع متغیر است:

 

  • متغیر مستقل (IV) – متغیری که توسط آزمایشگر دستکاری می شود (متغیر ورودی)
  • متغیر وابسته (DV) – متغیر نتیجه (نتایج آزمایش)

با تعریف متغیرهایی که از آنها برای آزمایش نظریه خود استفاده خواهیم کرد ، از فرضیه خود که یک فرم قابل آزمایش از یک نظریه است ، استفاده می کنیم.

به عنوان نمونه ای از این موارد ، بگذارید بگوییم که ما این نظریه را داریم که افرادی که اتومبیل های اسپرت را رانندگی می کنند از نظر تئوری با دیگران تعامل بیشتری دارند. متغیر مستقل ما نوع اتومبیل شما است (اسپرت ، سدان ، SUV و غیره). متغیرهای وابسته ما ، نتیجه تحقیقات ما ، پرخاشگری است. ما باید پرخاشگری را بیشتر تعریف کنیم تا این چیزی باشد که بتوانیم مانند سرعت یا قطع سایر افراد در ترافیک آزمایش کنیم. ما اکنون اصول یک آزمایش بسیار ساده خود را داریم و می توانیم فرضیه خود را بنویسیم: افرادی که اتومبیل های اسپرت رانندگی می کنند بیشتر از افرادی که اتومبیل های دیگر را رانندگی می کنند بیش از حد مجاز رانندگی می کنند.

سوگیری های تحقیق

اکنون ما یک فرضیه داریم که اولین قدم برای انجام یک آزمایش است. با این حال ، قبل از ادامه کار ، باید از برخی جنبه های تحقیق آگاه باشیم که می تواند نتایج ما را آلوده کند. به عبارت دیگر ، آنچه می تواند مانع نتایج دقیق ما در این مطالعه شود. به این جنبه ها تعصبات پژوهشی گفته می شود و اساساً سه تعصب اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهیم.

  • تعصب انتخاب – زمانی اتفاق می افتد که اختلافات بین گروه ها در ابتدای آزمایش وجود داشته باشد.
  • اثر دارونما – شامل تأثیر بر عملکرد به دلیل اعتقاد آزمودنی به نتایج است. به عبارت دیگر ، اگر معتقدم داروی جدید به من کمک می کند احساس بهتری داشته باشم ، حتی اگر داروی جدید فقط یک قرص قند باشد ، ممکن است احساس بهتری داشته باشم. این نشان دهنده قدرت ذهن در تغییر درک فرد از واقعیت است.
  • تعصب آزمایشگر – به همان روشی که باور شخص می تواند بر ادراک وی تأثیر بگذارد ، بنابراین باور آزمایش کننده نیز می تواند. اگر من آزمایشی انجام می دهم و واقعاً معتقدم که درمان من جواب می دهد ، یا من واقعاً می خواهم که این درمان جواب دهد ، زیرا برای من درآمد بالایی دارد ، ممکن است به گونه ای رفتار کنم که موضوع را تحت تأثیر قرار دهد.

کنترل تعصبات

پس از بررسی دقیق مطالعه ما و تعیین اینکه چه عواملی می تواند بر نتایج ما تأثیر بگذارد ، بخشی از آزمایش نیستند ، باید این تعصبات را کنترل کنیم. برای کنترل تعصب انتخاب ، بیشتر آزمایش ها از آنچه “انتصاب تصادفی” نامیده می شود ، استفاده می کنند که به معنی اختصاص دادن افراد به هر گروه بر اساس شانس و نه تصمیم انسان است. برای کنترل اثر دارونما ، افراد اغلب از هدف آزمایش مطلع نمی شوند. این یک مطالعه کور خوانده می شود ، زیرا افراد نسبت به نتایج مورد انتظار کور هستند. برای کنترل سوگیری آزمایشگر ، می توانیم از یک مطالعه دو سو کور استفاده کنیم ، به این معنی که آزمایشگر و افراد آزمایشگاهی نسبت به هدف و نتایج پیش بینی شده مطالعه نابینا هستند.

استاندارد سازی

ما فرضیه خود را داریم ، و می دانیم مجموعه موضوعی ما چیست ، کار بعدی که باید انجام دهیم استاندارد سازی آزمایش است. استاندارد سازی به مجموعه خاصی از دستورالعمل ها اشاره دارد. دلیل اینکه می خواهیم آزمایش استاندارد شود ، دو برابر است.

اول ، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که به همه افراد دستورالعمل یکسانی داده شده است ، و آزمایش به همان روش ارائه شده است و همه داده ها دقیقاً به همان شکل یا همه افراد جمع آوری شده اند. دوم ، آزمایش های منفرد به طور معمول نمی توانند به تنهایی ایستاده باشند. برای اینکه واقعی بودن نتایج معتبر نشان داده شود ، آزمایشات باید توسط سایر آزمایشگران با موضوعات مختلف تکرار شود. برای انجام این کار ، آزمایشگران باید بدانند که دقیقاً چه کاری انجام داده ایم تا بتوانند آن را تکرار کنند.

 

منبع:  allpsych

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.