کلمه “روانشناسی” به معنای حقیقی کلمه به معنای مطالعه روان است. سایت thebestschools اقدام به معرفی ۵۰ روانشناس بزرگ و زنده دنیا پرداخته است که ما تصمیم گرفتیم،در ۵ بخش اون ها رو در سایت قرار بدیم.
لطفا توجه کنید که باتوجه به حجیم بودن مطلب ترجمه ماشینی بوده ولذا این مورد را مدنظر قرار دهید.
رتبه بندی ها ظاهرا بر اساس حروف الفباست و معنی خاصی بر برتری یکی بر دیگری ندارد.
این فهرست شامل افرادی تقریبا برابر از پنج رشته زیر است:
- روانشناسی شخصیت و روانشناسی بالینی؛ روانپزشکی
- روانشناسی رشد و کودک
- روانشناسی اجتماعی
- بیولوژیکی، تطبیقی و روانشناسی تکاملی
- روانشناسی شناختی؛ روان شناسی زبان ؛ اقتصاد رفتاری
۵۰ روان شناسان تاثیرگذار در جهان
۱ – جان اندرسون | روانشناسی شناختی
اندرسون در سال ۱۹۴۷ در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۸ دریافت کرد و دکترای خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۷۲ از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او امروز استاد روانشناسی (با یک نقطه مشترک در علوم کامپیوتر) در دانشگاه کارنگی ملون میباشد.
اندرسون پیشگام در استفاده از رایانه ها برای مدل سازی “معماری” ذهن انسان است، روشی که به عنوان “تجزیه و تحلیل عقلانی” شناخته می شود. پیش از این او احتمالا بیشتر به خاطر ACT-R (Adaptive Control of Thought-Rational) مشهور هست که پیشنهادی در مورد ساختارهای محاسباتی فرضی که اساس هوش عمومی انسانی هستند. آندرسون در تلاش برای ارائه تجربی برای مدل های نظری او، مطالعات تجربی دقیق را با استفاده از تکنولوژی fMRI مشغول به کار کرد. از این اثر، تعدادی از بینش هایی که در حال حاضر به عنوان علوم پایه ای شناخت شناخته می شوند، از قبیل، نظریه مرحله حل مسئله (رمزگذاری، برنامه ریزی، حل، و مراحل پاسخ)، و نظریه تجزیه ی یادگیری (شکستن یک مشکل) به اجزای قابل کنترل، همچنین به عنوان chunking شناخته می شود). اندرسن در کارهای اولیه خود در زمینه کارهای اولیه، با هربرت سیمون و غول های دیگر در تاریخ علوم شناختی همکاری کرد. در سال های اخیر، او در توسعه سیستم های آموزشی هوشمند دخیل بوده است.
اندرسون نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۳۲۰ مقاله مجلات و فصول کتابی هست و همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر شش کتاب بسیار تاثیرگذار نیز هست. اندرسون جوایز مالی، کمک هزینه تحصیلی، جوایز سخنرانی و مدارج افتخاری فراوانی دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۶، آکادمی ملی علوم ایالات متحده (NAS) جایزه معتبر اتکینسون را به او تحویل داد.
کتاب های انتخاب شده
- زبان، حافظه و اندیشه (لارنس الربام، ۱۹۷۶)
- معماری شناختی ( انتشارات دانشگاه هاروارد، ۱۹۸۳)
- شخصیت سازنده فکر (لارنس الربام، ۱۹۹۰)
- یادگیری و حافظه: رویکرد یکپارچه (جان ویل و پسران، ۲۰۰۰)
- چگونه ذهن انسان در جهان فیزیکی رخ می دهد؟ (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۰۷)
- روانشناسی شناختی و پیامدهای آن (ویرایش هشتم، انتشارات وورث، ۲۰۱۴)
۲ – دَن آریلی | اقتصاد رفتاری
آریلی در سال ۱۹۶۷ در نیویورک و در یک خانواده اسرائیلی که به طور موقت در آن جا زندگی می کردند، متولد شد. او وقتی سه ساله بود با خانواده اش به اسرائیل بازگشت و در شهر رمت حصارون بزرگ شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه تل آویو و دکترای خود در روانشناسی شناختی در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill دریافت کرد. آریلی در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه دوک تحصیل کرد تا دومین مدرک دکتری در مدیریت کسب و کار را کسب کند. او در حال حاضر پروفسور جیمز بیک دوک استاد روانشناسی و اقتصاد رفتاری در دانشکده تجارت فوکه دانشگاه دوک است.
کار آریلی بر روی بینش های روانشناسی زیست شناختی و شناختی، از یک سو و اقتصاد، از سوی دیگر، در یک زمینه تازه ای رو به رشد است که به عنوان اقتصاد رفتاری شناخته شده است. اقتصاد رفتاری موضوعات مشابهی را به عنوان اقتصاد بررسی می کند — انتخاب و تصمیم گیری در شرایط کمبود — اما فرض مرکزی اقتصاد اصلی را شل می کند، یعنی این که انسان ها عامل های منطقی هستند که ممکن است در عمل به حساب می آیند بهترین منافع خود را.آریلی و دیگر اقتصاددانان رفتاری (دانیل کانمن) را جایگزین این پیش فرض بسیار ساده و ساده شده با تحلیل واقع بینانه از انگیزه های انسانی می کنند که با توجه به عوامل بسیاری که باعث تصمیم گیری های واقعی در جهان می شوند، جای می گیرد. به طور خاص، او روش های بسیاری را که در آن انسان ها مستعد توهم شناختی هستند، تحلیل می کند و چگونه این اشتباهات بر زندگی ما تأثیر می گذارد. به طور خلاصه، او معتقد است که همانطور که ما دنیای مادی ساختمانها، ابزارها، وسایل نقلیه و غیره را با ذات محدودیتهای فیزیکی ما در نظر میگیریم، ما همچنین باید دنیای اجتماعی ما را از موسسات آموزشی، مالی، قانونی و سیاسی طراحی کنیم با محدودیت های شناختی ما در ذهن داشته باشیم.
آریلی، که بنیانگذار تعدادی از سرمایه گذاری های خصوصی برای سود و زیان است، به دلیل کتاب های محبوب خود که بیشترین فروش را داشته است (نگاه کنید به زیر)، گفتگوهای TED خود و ستون مشاوره وال استریت ژورنال خود را به خوبی شناخته شده است.
کتاب های انتخاب شده
- قابل پیش بینی غیرمنطقی (HarperCollins، ۲۰۰۸)
- غرور غیرمنطقی (HarperCollins، ۲۰۱۰)
- حقیقت صادقانه در مورد ناسازگاری (HarperCollins، ۲۰۱۲)
- شما غیرمنطقی (HarperCollins، ۲۰۱۵)
- بازپرداخت: منطق پنهانی که انگیزه های ما را شکل می دهد (سیمون و شوستر / TED، ۲۰۱۶)
۳٫ الیوت آرنسون | روانشناسی اجتماعی
آرونسون در سال ۱۹۳۲ در حومه بوستون چلسی متولد شد. او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه Brandeis در سال ۱۹۵۴ به دست آورد و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه Wesleyan – که در آن او با دیوید مک کللند کار کرد – در سال ۱۹۵۶٫ او دکترای خود را در ۱۹۵۹ از دانشگاه استنفورد، که در آن مشاور لایحه ی پایان نامه او لئون فستینگر بود. او در حال حاضر استاد کارشناسی روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز است.
کار آرونسون بر ابعاد اجتماعی سیستم های انگیزشی انسانی، مانند دلایل ساختاری برای تعصب و تجاوز، و همچنین ابعاد شناختی گرا، مانند اختلال شناختی (ناراحتی که ما احساس می کنیم زمانی که بعضی از باورهای ما با دیگران مخالف هستند)، متمرکز شده است. آرونسون یکی از مشهورترین نامها در رشته روانشناسی اجتماعی است که به هیچ وجه به نظریه ی بهترین فروشش در کل حوزه، تحت عنوان «حیوانات اجتماعی» که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد، در سال ۱۹۷۲ منتشر شد. متقاعد شده است که رفتار ظاهرا غیر منطقی معمولا منطقی است توضیح، آرونسون نیز به خاطر آن چیزی که او قانون اولش می نامد یعنی «افرادی که چیزهای دیوانه ای را لزوما دیوانه نیستند» شناخته شده است. او همچنین مشهور است که برای کمک به درک و مقابله با درگیری های بین فردی و بین النهرین، از جمله ایده “کلاس درس اره منبت کاری”، که یک روش برای از بین بردن تنش های ناشی از رقابت بین فردی و بین المللی در کلاس است، با استفاده از سازماندهی دانش آموزان به تیم های مختلف، هر یک از اعضای مسئولیت یک تخصیص کلی (به این ترتیب اصطلاح “اره منبت کاری اره”) این تکنیک به عنوان حس اعتماد متقابل و روحیه تیم در تنظیمات مدارس مشکل موثر است.
آرونسون علاوه بر حیوانات اجتماعی، دو تا دواز از کتاب هایی را که به مخاطبان محبوب و آکادمیک اختصاص دارد، و همچنین یک داستان زندگی شخصی و داستان داستان برای کودکان، نویسنده، همراهان و یا ویرایش کرده است. وی جایزه های متعددی را دربرمی گیرد، ازجمله جوایز همکار ویلیام جیمز برای کمک های طولانی مدت به روانشناسی علمی.
کتاب های انتخاب شده
- حیوانات اجتماعی (Macmillan، ۱۹۷۲؛ ۱۱th ed.، ۲۰۱۱)
- هیچ کس به نفرت نرسیده است (هنری هولت، ۲۰۰۰)
- سن تبلیغ (هنری هولت، ۲۰۰۱)
- ماجراهای رویتی و یک پسر کوچک نام پدر بزرگ (iUniverse، ۲۰۰۵)
- نه شانس به تنهایی: زندگی من به عنوان یک روانشناس اجتماعی (کتاب های پایه، ۲۰۱۰)
- همکاری در کلاس درس: روش اره برقی (ویرایش سوم، پینتر و مارتین، ۲۰۱۱)
- اشتباهات انجام شد (اما نه توسط من) (هاركورت، ۲۰۰۷؛ دومين چاپ، ۲۰۱۵)
- روانشناسی اجتماعی (ویرایش پنجم، پیرسون، ۲۰۱۵)
۴٫ آلن D. Baddeley روانشناسی شناختی
بدلی در سال ۱۹۳۴ در لیدز انگلستان متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۵۶ از کالج لندن و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته روانشناسی در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. او دکترای خود را در دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۶۲ تکمیل کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه یورک در انگلستان است.
کار Baddeley بر حافظه تمرکز کرده است — ساختار آن (حافظه کاری، حافظه اپیزودیک، حافظه بلند مدت) و همبستگی عصبی این اجزاء. شاید او بیشتر از مدل مولد اجزای حافظه کاری (مدل Baddeley) شناخته شده باشد، که در آن حافظه کار (یا کوتاه مدت) بیشتر به یک اجزای اجرایی مرکزی و بعضی “سیستم های تحت فرمان” تحت کنترل آن تجزیه می شود، به عنوان مثال به اصطلاح “حلقه فنولوژیک” که به ما اجازه می دهد که اطلاعات پیچیده زبانشناختی را برای نگهداری در دسترس بودن آن برای حافظه کاری و “scratchpad بصری-فضایی”، که اطلاعات مربوط به محیط فیزیکی را برای استفاده در ساخت نقشه های ذهنی ذخیره می کند، ترسیم کنیم. نویسنده یا همکاران چند صد مقاله پژوهشی بررسی شده، Baddeley همکاری نویسندۀ کتابشناسی برجسته حافظه است و نویسنده، مجری و یا تعدادی دیگر از جلوه های تاثیرگذار در این زمینه بوده است. او همچنین در زمینه اندازه گیری روانشناختی نقش مهمی داشته است و با کمک به طراحی تعدادی از تست های به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله تست تکراری غیبت کودکان (CN REP)، سرعت و ظرفیت تست پردازش زبان (SCOLP) و Rivermead تست حافظه رفتاری (RBMT).
نویسنده یا هماهنگ کننده برخی از ۴۷۵ مقالات مجله و فصل کتاب های مورد بررسی، Baddeley همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر برخی از نیم کتاب ده ها مقاله است. او جوایز متعدد، کمک های مالی، کمک هزینه تحصیلی، سخنرانی ها، افتخارات و دیگر افتخارات دریافت کرده است، که در سال ۱۹۹۱ به عنوان فرمانده نظم امپراتوری بریتانیا (CBE) و انتصاب وی در سال ۱۹۹۳ به عنوان همکار انجمن سلطنتی (FRS )
وب سایت دانشگاهی
کتاب های انتخاب شده
- روانشناسی حافظه (کتاب های پایه، ۱۹۷۶)
- حافظه شما: راهنمای کاربری (نسخه ۲، Rupa & Co.، ۱۹۹۶)
- حافظه، فکر و عمل کار (دانشگاه آکسفورد، ۲۰۰۷)
- حافظه (روانشناسی مطبوعات، ۲۰۰۹؛ ویرایش دوم، ۲۰۱۴)
- ملزومات حافظه بشری (روانشناسی مطبوعات، ۲۰۱۳)
۵٫ آلبرت بندورا | روانشناسی اجتماعی
باندورا در سال ۱۹۲۵ در ماندار، آلبرتا، کانادا متولد شد. پدرش مهاجر به کانادا از لهستان بود، در حالی که مادرش از اوکراین اخراج شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۴۹ از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه روانشناسی نظری در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه آیووا دریافت کرد. او سال بعد دکترای خود را از همان دانشگاه به دست آورد، جایی که تحت نظارت آرتور ل. بنتون کار کرد. او در حال حاضر دیوید استار اردن، استاد دانشگاه علوم انسانی روانشناسی دانشگاه استنفورد است.
اگرچه کار باندورا عمدتا به سمت روانشناسی اجتماعی هدایت شده است، او تا به حال در تردید از ایده های دیگر از زمینه های دیگر – و بازپرداخت ایده ها به آنها با علاقه. بنابراین، او خود را در نقطه تقاطع بین اجتماعی، شناختی، شخصیت و زمینه های بالینی روانشناسی قرار داده است. او در میان گروهی از پیشگامان روانشناسان بود که نظریه رفتاری رفتاری را که از لحاظ برنامه نویسی، میانجیگری روحی رفتار را نادیده گرفت، رد کرد. علاوه بر این، او به عنوان بنیانگذار نظریه یادگیری اجتماعی (که بعدها به عنوان “نظریه شناختی اجتماعی” شناخته می شود) محسوب می شود و بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا کاربرد آن در آموزش و پرورش. باندورا اولین بار برای کار خود در مورد تجاوز، به ویژه در کودکان و نوجوانان، برجسته شد. در سال ۱۹۶۱، او آزمایش مشهور (و بحث برانگیز) بوبی عروسک را طراحی کرد تا نشان دهد که چگونه رفتار پرخاشگرانه در کودکان جوان ممکن است از بزرگسالان بیاموزد. با این حال، با گذشت زمان، باندورا به طور فزاینده ای از نظریه های نیروی خارجی در مورد یادگیری و رفتار به نفع یک مدل داخلی و خودسازمانده که انسان را به عنوان آژانس واقعی شناخته می شود، رها شده است. او تلاش کرده است تا این رویکرد را به آموزش با نظریه خود یادگیری خودمختار و روانشناسی بالینی با نظریه خودآموزی یا خود کنترل کنترل کند. مدل خودمراقبتی بندورا اغلب به عنوان پیشگامی درمان شناختی رفتاری امروز (CBT) شناخته می شود.
باندورا نویسنده یا همکارش حدود ۳۵۰ مقاله مجله و مقالات مجله مورد بررسی و فصل کتاب، و همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر چندین کتاب است. دریافت کننده کمک های مالی، کمک هزینه تحصیلی و سایر افتخارات که بیش از حد زیاد است، در سال ۲۰۱۶، باندورا مدال ملی علوم ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
وب سایت شخصی
کتاب های انتخاب شده
- تجاوز نوجوانان (رونالد پرس، ۱۹۵۹)
- اصول اصلاح رفتار (هولت، راینهارت و وینستون، ۱۹۶۹)
- یادگیری اجتماعی و توسعه شخصیت (هولت، راینهارت و وینستون، ۱۹۷۵)
- نظریه یادگیری اجتماعی (Prentice-Hall، ۱۹۷۷)
- مبانی اجتماعی فکر و عمل: نظریه شناختی اجتماعی (Prentice-Hall، ۱۹۸۶)
- خودكارآمدی: تمركز كنترل (WH Freeman، ۱۹۹۷)
- انزوای اخلاقی: چگونه افراد آسیب می بینند و با خودشان زندگی می کنند (ارزشمند ناشران، ۲۰۱۵)
۶٫ لیزا فلدمن برت | روانشناسی زیست شناسی
برت (نئله فلدمن) در سال ۱۹۶۳ در تورنتو، انتاریو کانادا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تورنتو و دکترای خود در روانشناسی بالینی در دانشگاه واترلو، واترلو، انتاریو دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه در شمال شرقی دانشگاه است، که در آنجا سرپرستی آزمایشگاه علوم انسانی میان رشته ای (IASL) است.
کار حرفه ای او همیشه بر روی احساسات متمرکز شده است، در درجه اول از دیدگاه زیست شناختی و شناختی. با این حال، مانند بسیاری از روانشناسان دیگر در این لیست، بارت به دیدن ارزش تلاش های بین رشته ای برای مطالعه ذهن است. IASL خود را در تقاطع زمینه های روانشناسی اجتماعی، روان شناسی، علوم شناختی، روان شناسی و علوم اعصاب قرار می دهد، در حالی که الهام بخش هایی از چنین زمینه های انسانی مانند قوم شناسی و فلسفه است. او همچنین عمیقا در ایجاد روشهای جدید برای مطالعه احساسات، به ویژه “روش نمونه گیری تجربه”، که تلاش برای اندازه گیری و اندازه گیری کیفیت زندگی روزمره است، درگیر است. IASL همچنین آخرین تکنیک های پیشرفته تصور مغز را به کار می گیرد.
با بیش از ۲۰۰ مقالات بررسی شده توسط یک نظرسنجی و نیمی از کتاب (به عنوان تنها نویسنده یا سردبیر) به اعتبار خود، بارت به رسمیت شناختن گسترده در قالب افتخارات و جوایز بیش از حد متعدد به ذکر است، به خصوص انتخاب به عنوان همکار آمریکایی انجمن روانشناسی (APA) در سال ۲۰۰۵ و انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) در سال ۲۰۰۸٫
وب سایت دانشگاهی
کتاب های انتخاب شده
- عقل در احساس: فرآیندهای روانشناختی در هوش هیجانی (ویرایش دوم، Guilford Press، ۲۰۰۲)
- احساس و آگاهی (Guilford Press، ۲۰۰۷)
- ساخت روانشناختی احساس (Guilford Press، ۲۰۱۴)
- کتاب احساسات (ویرایش چهارم، انتشارات Guilford Press، ۲۰۱۶)
- چگونه احساسات ساخته می شوند: زندگی مخفی مغز (هاتون مایفین هارکورت، ۲۰۱۷)
۷. آرون ت. بک | روانپزشکی، روانشناسی شخصیت
بک در سال ۱۹۲۱ در پراویدنس، رود آیلند متولد شد. پدر و مادرش مهاجران یهودی از روسیه از آمریکا بودند. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۴۲ از دانشگاه براون گرفت و مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۴۶ از دانشکده پزشکی ییل دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی Perelman دانشگاه پنسیلوانیا و همچنین رئیس جمهور محترم موسسه بک برای درمان رفتار شناختی است.
کار بک بر تشخیص و درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات هراس متمرکز است. او بدون شک بهترین شناخته شده به عنوان شخص اصلی مسئول رویکرد شناختی درمانی برای افسردگی است، که در شکل مدرن خود درمان شناختی-رفتاری (CBT) تبدیل به استاندارد طلا برای درمان بالینی افسردگی شده است، با میزان موفقیت بسیار بالاتر از انواع دیگر روان درمانی. امروز ما دشوار است که آنچه را که یک رویکرد شناختی بک در اوایل دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ نشان داده است را درک کنیم. در زمینهیی که هنوز تحت تأثیر اندیشه فروید قرار گرفته، علت اصلی بسیاری از نوروز، سرکوب جنسی است. در کار با بیماران خود، بک به این باور رسید که این دیدگاه تحریف شده خود از واقعیت بود – ناتوانی آنها در درک علل و اثرات عینی که در شرایط خاصی که با آنها مواجه است، درک می شود؛ که در ریشه رنج روحی خود قرار دارند. بک نیز به عنوان نویسنده کتاب «پرسشنامه افسردگی بک» (BDI) شناخته شده است، یک پرسشنامه خودآموزی برای اندازه گیری شدت افسردگی است که دوبار تجدید نظر شده است و هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد اما همچنین یک صنعت کل مشابه موجودی بک همچنین نقش مهمی در تئوری «ناتوانی آموخته» داشت.
نویسنده نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۶۰۰ مقالات بازنگری شده و نویسنده، سردبیر یا سردبیر برخی دوازده کتاب فنی، بک یکی از روانپزشکان معتبر و تاثیرگذار قرن بیستم است.
وب سایت دانشگاهی
کتاب های انتخاب شده
- تشخیص و مدیریت افسردگی (دانشگاه پنسیلوانیا پرس، ۱۹۶۷)
- درمان شناختی و اختلالات عاطفی (دانشگاه بین المللی مطبوعات، ۱۹۷۵)
- درمان شناختی افسردگی (Guilford Press، ۱۹۷۹)
- زندانیان نفرت: پایه شناختی خشم، خصومت و خشونت (هارپر کالینز، ۱۹۹۹)
- مبانی علمی نظریه شناختی و درمان افسردگی (جان ویل و پسران، ۱۹۹۹)
- اختلالات اضطرابی و فوبیاها: چشم انداز شناختی (کتاب های پایه، ۲۰۰۵)
- درمان شناختی گروهی برای اعتیاد (Guilford Press، ۲۰۱۲)
۸٫ کنت C. Berridge | روانشناسی زیست شناسی
برریج در سال ۱۹۵۷ متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و استادش در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. او همچنین دکترای خود را از پن در سال ۱۹۸۳ دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان است و همچنین کارشناس آزمایشگاه عصبی و آزمایشگاهی بیوپسیولوژی است.
کار Berridge در نزدیک نزدیکی به علوم اعصاب قرار دارد و تمرکز بر همبستگی عصبی در حالت های عاطفی آگاهی انسان — لذت، درد، شادی، غم و اندوه، تحریک، افسردگی و غیره — و همچنین یادگیری، تصمیم گیری ، رفتار اعتیاد آور و موضوعات مرتبط. سوال اصلی که آزمایشگاه او مطرح می کند و تلاش می کند تا پاسخ دهد، این است که در آن حالت مغزی شامل حالت لذت، میل و اشتها، احساسات و ولنتاین عاطفی (مقیاس ذهنی از ارزش مثبت تا منفی که بر اساس آن بیشتر عاطفی دولت ها خود را به ما نشان می دهند) علاوه بر این، کارهای بریجید، مسائل پیچیدهتری همچون مبانی عصبی یادگیری، علل اعتیاد، رابطه عصبی بین تمایل و ترس و رابطه عصبی بین آگاهی و احساسات (آیا احساسات ناخودآگاه وجود دارد؟
Berridge نویسنده یا همکار نویسنده تقریبا ۲۰۰ مقاله پژوهشی بررسی شده از سوی پژوهشگران و فصلهای ویرایش جلد است و سردبیر همراه با Morten L. Kringelbach از Pleasures of Brain (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۰۹) است. بریجرد با ارجاع h-index که او را در صدمۀ ۹۵ از همه دانشمندانی که در زمینه زیست پزشکی پزشکی قرار می گیرند، افتخارات زیادی کسب کرده است، از جمله (در سال ۲۰۱۱) انتخاب به عنوان عضو انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) و ( در سال ۲۰۱۶) دریافت جایزه علمی برجسته اعطا شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA).
وب سایت دانشگاهی
۹٫ پل بلوم | روان شناسی، روانشناسی رشد
بلوم در مونترال، کبک، کانادا، در سال ۱۹۶۳ متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه مک گیل و دکترای خود در روانشناسی شناختی در سال ۱۹۹۰ از MIT به دست آورد. سوسن کری، تحت نظارت دکترای خود در زمینه دریافت زبان، تحت نظر است. او در حال حاضر بروک و سوزان راگن استاد روانشناسی و علوم شناختی در دانشگاه ییل است.
در ابتدا کار بلوم در درجه اول به زبان آوردن — فرایندی است که توسط آن نوزادان و کودکان نوپا برای به دست آوردن توانایی درک و تولید سخنرانی انسانی. اما با گذشت زمان، کار بلوم به طور فزاینده ای جاهطلبی تبدیل شده و به قلمرو فلسفه تبدیل شده است. در کتاب های محبوب او، او بر روی نور متمرکز شده است که او معتقد است که روان شناسی و روانشناسی توسعه می تواند بر ریشه های بیولوژیکی اخلاقی، مذهب، ادبیات و هنر — و همه چیزهایی که، همانطور که می نویسد، ما را انسان می سازد. پروژه های خاص تر که از این منافع مهم رشد کرده اند عبارتند از: بررسی قضاوت های اخلاقی در نوزادان، نقش خشم، انزجار و همدلی در زندگی اخلاقی بزرگسالان، درک عقلانیت ما از خودمان به عنوان داشتن اراده آزاد، طبیعت لذت (به ویژه لذت ما از داستان)، روانشناسی اعتقادات مذهبی و بیخدایی و احساس مشترک ما که احساس می کنیم خود یا روح ما جدا از بدن ما است. بلوم برای ایجاد این اعتقادات و احساسات سخت به اندازه گیری، یک آزمایشگاه — آزمایشگاه ذهن و توسعه در ییل – — که به طور گسترده بین رشته ای، استقبال از نظریه و تحقیق از چنین رشته ها و زیر رشته ها به عنوان شناختی، روانشناسی اجتماعی و رشدی، اقتصاد رفتاری، نظریه تکاملی و فلسفه.
بلوم از طریق کتابهای محبوبش، مقالات و مقالات مکرر او در چنین مراسمی مانند نیویورک تایمز، گاردین و آتلانتیک، وبلاگهای او در Slate و مصاحبه هایش با رادیو ملی (NPR) و دیگر نقاط جهان، ایده های شگفت انگیز و نفوذ خود را به یک مخاطب گسترده و فراتر از محدوده های طبیعی دانشگاه.
وب سایت دانشگاهی
کتاب های انتخاب شده
- پذیرش زبان: خواندن هسته (MIT Press، ۱۹۹۴)
- زبان، منطق و مفهوم (MIT Press، ۱۹۹۹)
- چگونه کودکان به معنای کلمات می آموزند (MIT Press، ۲۰۰۰)
- کودک دکارت: چگونه علم توسعه کودک توضیح می دهد چه چیزی باعث می شود ما انسان (کتاب های پایه، ۲۰۰۴)
- چقدر لذت می برد: علم جدید چرا ما دوست داریم که ما دوست داریم (WW Norton & Co.، ۲۰۱۰)
- فقط بچه ها: ریشه های خوب و شر (انتشارات تاج، ۲۰۱۳)
- علیه همدلی: مورد صمیمیت عقلانی (Ecco، ۲۰۱۶)
۱۰٫ David M. Buss | روانشناسی تکاملی
او در سال ۱۹۵۳ در ایندیاناپولیس، ایندیانا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه تگزاس در آستین و دکترای خود در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه کالیفرنیا برکلی به دست آورد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه تگزاس در آستین است.
اتوبوس در منطقه شناخته شده به عنوان روانشناسی تکاملی کار می کند. روانشناسی تکاملی ریشه های خود را به زیست شناسی جامعه بازمیگرداند، اصطلاحی که ادوارد ا. ویلسون پیشنهادش را در سال ۱۹۷۵ با همین نام در تکامل “عدالت اجتماعی” — جوامع شدید تعاونی که در آن افراد به طور مرتب خود را برای خیر گروه در زمانی که نام تجاری “جامعه بیولوژی” نامطلوب شد، این موضوع بسیار بحث برانگیز بود؛ این زمینه پس از آن به آنچه که در حال حاضر به نام “روانشناسی تکاملی” تبدیل شده است. روانشناسان تکاملی تلاش برای توضیح رفتار گسترده و عمیق انسان از نظر فشار انتخاب در متن “محیط سازگاری تکاملی” (EEA) انسان مورد ما، وحشی آفریقایی در دوران پیلستوسن است. سهم خاص بوس در این گفتمان، نظریه رقابت جنسی و انتخاب برای توضیح ویژگی های شناخته شده جنسیت انسان است. ایده اصلی این است که استراتژیهای نرمافزاری و نرمافزاری زنانه منعکس کننده فشارهای انتخابی انسان در محیط کار است. به طور خلاصه، این به این معنی است که مردان بهتر از (در شرایط داروین از مشارکت ژن ها در جمعیت های آینده) اگر آنها بر اساس ظاهر به عنوان نشانگر سلامت و باروری انتخاب می کردند، در حالی که زنان در مورد معنای داروین بهتر بودند اگر آنها را انتخاب متقاضیان براساس وضعیت اجتماعی به عنوان شاخصی از توانایی آنها برای تامین منابع به زن و فرزندانش می پردازند. به همین ترتیب، مردان مستعد ابتلا به سرگیجه (به علت کم هزینه فیزیولوژیکی گامت خود) و حسادت شدید (برای اجتناب از تکه تکه کردن به دادن منابع به فرزندان که به طور ژنتیکی به آنها مربوط نیست) مستعد هستند، در حالی که زنها مستعد ظاهر وفاداری هستند گرچه لزوما همیشه واقعیت نیست) روانشناسی تکاملی همچون شکلهای دیگر Darwinian نظری در مورد انسان پیش از آنکه به شدت مورد بحث قرار گیرد؛ با این حال، درخواست تجدیدنظر از کارهای باس و مشابه آن برای مردم تحصیل کرده غیر قابل انکار است. به تازگی، باس نظریه خود را به تمایل انسان برای خشونت مرگبار گسترش داده است.
بس نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۲۰۰ مقالات مجله بررسی شده و نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر برخی از ده کتاب است.
وب سایت دانشگاهی
کتاب های انتخاب شده
- تکامل از میل: استراتژی های جفت گیری انسان (کتاب های عمومی، ۱۹۹۵)
- جنسیت، قدرت، مناقشات: دیدگاه تکاملی و فمینیستی (دانشگاه آکسفورد، ۱۹۹۶)
- اشتیاق خطرناک: چرا حسادت در عشق و جنسیت ضروری است (انتشارات بلومزبری، ۲۰۰۱)
- کتاب روانشناسی تکاملی (جان ویلی و پسران، ۲۰۰۵)
- دروازه بان بعدی: چرا ذهن طراحی شده است تا کشتن (کتاب پنگوئن، ۲۰۰۶)
- روانشناسی تکاملی: علم جدید ذهن (ویرایش چهارم، پیرسون، ۲۰۱۱)
با سلام و احترام لطفا قسمت هاي بعدي رو هم منتشر كنيد مطلب جالب بود
عالی بود .واقعا ممنون
سلام میشه زودتر بخش های دیگه رو هم بزارید
بله حتما
سلام
میشه لطفا بفرمایید , آن روانشناسی که اعتقاد داشت ” شما ده تا کودک بمن بهید تا من از آنها , نویسنه , هنرپیشه , دزد , قاضی , پاسبان , کتابدار ….بسازم “او معتقد بود که ذهن کودکان بقدری آماده ساخته شدن هستند که محیط و تبلیغات میتوانن روی آنها اثر بگذارند.
میتوانید اسم اونو برایم بفرمایید . مخم را آزار میدهد . یادم رفته اسمش .جان واتسن بود کی بود
جان واتسون بود به اینجاش دقت کنید ( با مشخصاتی که من میگویم)
یک دوجین بچه سالم و دنیایی با مشخصاتی که من میگویم را به من بدهید، تضمین میکنم هر کدام از آنها را که انتخاب کنید، صرفنظر از استعداد، علاقه، گرایش، توانایی و نژادش، هر جور متخصصی که بخواهید، پزشک، حقوقدان، هنرمند، بازرگان و حتی گدا و دزد، بار آورم.